Breaking News
Loading...
Saturday, May 26, 2012

Info Post

Dadanya turun naik menahan lelah manakala kakinya masih pantas berlari mencari tempat persembunyian. Matanya yang dari tadi berpaling kebelakang sekaligus menyebabkan Lin tidak peka apa yang berada di hadapannya.
            “Arghhhhhhh!!!!!!!!!” Gamat satu taman dengan jeritan Lin yang bagaikan puntianak hilang anak. Lin masih lagi terkial-kial bangun mencari daratan. Bahana tersepak batu lalu terjadinya ‘drama’ jatuh  bergolek-golek masuk sungai! Habis satu badan basah! Nasib baik beg dah tertanggal masa bergolek-golek tadi. Dan Lin langsung tak sedar akan kewujudan sungai tersebut yang terletak di balik berlukar. Jauh di seberang sana terlihat kelibat lelaki sedang bergelak sakan mentertawakannya. “Gila punya anjing kejar orang! Tahulah kita ni lawa! Lelaki-lelaki tadi pun sama! Rasa macam nak lumur muka dengan lumpur ni je tak nak bagi sesiapa kenal!” Malu! Perasaan tu je yang terlintas di mindanya.
            Hari ni balik sekolah naik bas dan bas hanya memberhentikannya di seberang jalan sebelum masuk ke Taman Damai. Kebiasaannya Abah yang ambil tapi disebabkan Abahnya yang sibuk mengalahkan menteri, terpaksalah naik bas buruk tu. Ketika dalam perjalanan, tali kasutnya terlerai dan daripada nak jatuh tersembam baik dia ikat kembali tali kasutnya. Kebetulan dia berhenti di depan rumah banglo Atok Cheng, mungkin disebabkan itulah anjing belaan Atok Cheng menganggap Lin cuba menceroboh rumah tuan rumah itu lalu dikejarnya Lin sampai mangsanya jatuh ke dalam sungai. “Ingat rumah tuan dia je besar? Siap kau anjing, hari ni hari kau, esok lusa aku suruh kera aku cakar muka kau!” Bebel Lin.
            Dengan langkahnya yang berat akibat baju yang basah kuyup, dia menapak ke rumahnya yang selang beberapa rumah dengan banglo Atok Cheng. Sesampainya di depan rumah, laju je tangannya menekan butang loceng . “Kak Adah! Lin ni! Bukalah pintu pagar!” Teriaknya.
            “Woi makcik! Tak payah lah terjerit-jerit macam tu. Kau ingat kau sorang je ada suara?”
            Min berpaling ke kiri.Zailin. Khairul Zailin. Sama umur dengan Lin tapi tak pernah sebulu dengannya.
            “ Kau dapat mandat dari mana panggil aku makcik?” Dengan suara nyaringnya Lin membalas kata-kata Zailin. Geram.

0 comments:

Post a Comment