Breaking News
Loading...
Thursday, October 25, 2012

Info Post
Assalamualaikum to Muslim and Salam Sejahtera to those who are not.

First I would to wish you all Happy Aidil Adh =D

Okay, now straight to topic. Kadang kita selalu dengar, buat ibadah jangan dipaksa, jangan disuruh, nanti hati jadi dak ikhlas.. Karang dak ikhlas sampaikan Allah SWT tak terima ibadatnya.
I dont know why but...seriously...siapa yang berfikiran macam ni memang agak... berfikiran cetek dan bodoh.

An example, masa saya kecil kecil dulu, saya ni malas solat. Malas sangat. And, saya rasa... bukan saya sorang je yang pemalas bab-bab solat ni. Tapi you all too. Right?
So, kalau semua orang masa kecik-kecik dulu zaman hingusan tak solat, how come zaman sekarang ada berjuta-juta umat  Islam yang serata dunia(InsyaAllah, Amiiinnn) yang solat 5 waktu cukup dengan sunat-sunat sekalinya?
Think.

Of course diorang used to dipaksa, right? Sebenarnya, bagi saya, memanglah solat or what-ever- ibadat lain tak patut dipaksa, BUT... kalau tak paksa macam mana nak gerakkan hati agar cintai solat? Saya always dipaksa sebelum ni sebab tu sekarang kalau bab solat saya tak tinggal dah. Lah... can you just imagine when i was 12, saya malas solat, dan kakak-kakak saya dua orang tu pakai ayat yang... perghhh...
"Malaikat maut entah-entah on the way tuh"
"Kesian lah dekat mak ayah kita"
"Nanti akak taknak lah tanggung dosa adik sendiri tak solat"
"Neraka tu pedih tau tak?"
"Solat tu lagi besar dosanya kalau nak dibandingkan dengan berzina, tau dak?"

So, boleh bayangkan kalau anda dipaksa sebegitu. Mula-mula memang pedih... Like hell, serious. But then, it slowly became apart of my life and i feel like.. Tak complete hidup saya bila tinggalkan solat even sekali. Kadang, kalau saya turn back and fikirkan balik rasa macam nak tergelak. Yelah kan, time kecik-kecik dulu time solat tu ada je excuse. Buat-buat tidur. Dah lah masa sekolah Kong Min, Solat tu macam takda kepentingan. Yelah kan... Tempat solat pun dekat bilik agama which is kena seberang dewan, sebuah bangunan and turun tangga 3 tingkat. Lagilah malas. Ditambah pula waktu solat pihak sekolah tak sediakan, and takda pulak budak batch saya yang solat. Tapi bila cuti sekolah and sering di PAKSA, memang berkesan. Seriously.

TAPI...
It kinda mengarut kalau memaksa seseorang tu dengan cara yang tersangat over... For example pukul... something like that. Tapi kalau umur 22 cukup umur untuk mengundi orang untuk jadi mak bapak orang, memang patut dipukullah. Heh. Babies need roll model and someone who are taat to their own religion. ~Something like that~

Konklusinya, orang yang cakap solat tu or others ibadat tak patut dipaksa sebenarnya patut fikir berkali-kali. Dan pemikiran mereka sebenarnya...  A big, huge mistake. And, sesiapa yang merupakan abang, kakak, mak ayah yang baca entry, why dont you starts to force you little brother, sisters or child to solat? It worth it, you know? Pahala tu datang bergolek-golek!
Selamat Beribadat!

p/s: doakan result PMR saya cemerlang dengan straight A's. Amiin.

0 comments:

Post a Comment